EU user consent policy

This site uses cookies from Google to deliver its services, to personalize ads and to analyze traffic. Information about your use of this site is shared with Google. By using this site, you agree to its use of cookies.

Search This Blog

Friday, May 25, 2012

ΠΥΡΓΙ ΧΙΟΥ - PYRGI, CHIOS ISLAND (GREECE)


                                                                                 
1.  PYRGI: The colorful medieval village, the largest and most famous on Chios Island, Greece.  The most important of the 24 mastic (resin gum)-producing villages of the total 64 villages of Chios.  Famous for its "ksista'" ("sgrafitto" frescoes with geometric patterns on the facade of Pyrgi houses;  this technique includes scraping plaster, thus revealing the underlying cement layer).  

The Genoese (people of Genoa, Italy) took over the island (1346-1556) and monopolized the mastic trade via "Mona" or "Maona", a Genoese company.  They built a fortress, a walled building complex, in the center of the village.  Later on the Turks took over Chios (1556-1912) and as a result the Pyrgi fortress, which they called "koule" (fortress/tower).  Not to be confused with the tower on the video, which is the famous Tower of Dotia, a few minutes from Pyrgi, also Genoese.  Unfortunately, the ramparts/battlements of the tower are missing today, because an illiterate village elder, who did not respect his village's history, destroyed them in order to prevent the fort's designation as a landmark and then use the fort's building complex for real estate.  Thus, it's hard for visitors today to make an inference on the village's name (the place name "Pyrgi" comes "pyrgos" that is "tower" in Greek).  

Pyrgi people have a unique dialect that is different than the Chian dialect spoken by the rest of the Chians.  Some linguists attribute this deviation to tribal differences, as they think Pyrgi people do not come from the Ionian tribe, as the rest of Chians, but from the Dorians.  However, this is merely a theory that has not been proven yet.  W. G. Forrest, who studied the tribal organization of ancient Chios based on inscriptions found in the area of Pyrgi, concluded that one of the clans that lived closer to what is today Pyrgi was the "Eyrupylidai".  

Visitors of Pyrgi are only a  few minutes away from a heavenly place by the sea: Mavros Yialos Beach and Emporio (seaside area with prehistoric settlement on a nearby hill, an Early Christian baptistery and an ancient port).  Mavros Yialos ("Black Beach" in Greek) was named after its black volcanic pebbles that came from eruption of Psaronas, a local volcano.  In Emporio, there is a small hill where a Genoese observatory or watch-out tower is located that protected the island from the pirates.  Nearby, there is the hill of Prophet Elias with St Elias' Chapel and the Temple of Athena built in the Archaic Age and renovated in the Hellenistic.  It is said that a great king was responsible for this renovation.  In my master thesis, I examine the possibility that this king to be Alexander the Great.    

1. ΠΥΡΓΙ: το γραφικό μεσαιωνικό χωριό, το μεγαλύτερο και ξακουστότερο της Χίου.  Το πιο σημαντικό από τα 24 μαστιχοπαραγωγά χωριά εκ του συνόλου των 64 χωριών της Χίου.  Γνωστό για τα "ξυστά" του (τοιχογραφίες σπιτιών με γεωμετρικά σχήματα που σχηματίζονται με απόξυση σοβά ώστε να αποκαλυφθεί η στρώση τσιμέντου που υπάρχει κάτω από τον σοβά).  

Το Πυργί (εκ του "Πύργος") οχυρώθηκε με πύργο και τείχη από τους Γενουάτες που κατέκτησαν το νησί (1346-1556) και μονοπωλούσαν το εμπόριο μαστίχας μέσω μιας εταιρείας, της "Μόνα" ή "Μάονα".  Έχτισαν ένα φρούριο, ένα κτηριακό σύνολο οχυρωμένο με τείχος στο κέντρο του χωριού.  Αργότερα το νησί έπεσε στα χέρια των Τούρκων (1556-1912), μαζί και το Πυργί.   Οι τούρκοι ονόμασαν το οχυρό αυτό "κουλέ῾ (τουρκιστί "πύργος").  Δυστυχώς σήμερα λείπουν οι πολεμίστρες από τον πύργο του Πυργιού, γιατί κάποιος αγράμματος και ανιστόρητος κοινοτάρχης τις γκρέμισε και έτσι δεν φαίνεται από που πήρε το χωριό το όνομα του.  Το έκανε επίτηδες για να αποχαρακτηριστούν τα κτήρια εντός του φρουρίου από διατηρητέα  και έτσι να τα εκμεταλλευτεί επιτρέποντας την κατοίκηση τους.  Ο πύργος του βίντεο είναι ο περίφημος Πύργος των Δωτίων, μερικά λεπτά μόνο από το Πυργί και δεν θα πρέπει να συγχέεται με το φρούριο/οχυρό που είναι μέσα στο χωριό.  

Το πυργούσικο ιδίωμα είναι ξεχωριστό σε σχέση με την χιακή διάλεκτο που ομιλείται από τους υπόλοιπους χιώτες.  Μερικοί γλωσσολόγοι το αποδίδουν αυτό στη φυλετική διαφορά των Πυργούσων, ότι δηλαδή δεν προέρχονται από τους Ίωνες, όπως οι υπόλοιποι Χίοι, αλλά από τους Δωριείς.  Η άποψη αυτή όμως παραμένει απλώς μια θεωρία που μένει να αποδεικτεί.  Ο W.G. Forrest, που μελέτησε την φυλετική οργάνωση της αρχαίας Χίου, μελετώντας τις επιγραφές που βρέθηκαν στην περιοχή του σημερινού Πυργιού, αποφάνθηκε ότι η πλησιέστερη φατρία ήταν οι "Ευρυπυλίδαι".  

Ενας παραθαλάσσιος παράδεισος περιμένει τον επισκέπτη μερικά μόνο λεπτά από τον Μαύρο Γιαλό και τον Εμποριό (παραθαλάσσια περιοχή με προϊστορικό οικισμό σε παρακείμενο λόφο, παλαιοχριστιανικό βαπτιστήριο και αρχαίο λιμάνι).  Ο Μαύρος Γιαλός πήρε την ονομασία του από τις μαύρες λιλάδες (βότσαλα) που προέρχονται από έκρηξη του Ψάρωνα, ενός παρακείμενου ηφαιστείου.  Σε ένα ύψωμα του Εμποριού υπάρχει γενοβέζικο παρατηρητήριο για την φύλαξη του νησιού από τους πειρατές ενώ δίπλα βρίσκεται ο λόφος του Προφήτη Ηλία με εκκλησάκι και τον ναό της Αθηνάς που χτίστηκε στα αρχαϊκά χρόνια και ανακαινίστηκε στα ελληνιστικά.  Λέγεται ότι κάποιος μεγάλος βασιλιάς του 4ου αιώνος π.Χ. συνέβαλε σε αυτήν την ανακαίνιση.  Στην μεταπτυχιακή μου εργασία εξετάζω την περίπτωση ο βασιλιάς αυτός να ήταν ο Μ. Αλέξανδρος.  

              - - - - - - - - - - ========== - - - - - - - - - - 

2. Στο 3:09 θα δείτε το οικόσημο του Χριστόφορου Κολόμβου με την άγκυρα και τον σταυρό εγχάρακτο σε ορθομαρμάρωση, ακριβώς πάνω από την είσοδου παραδοσιακής οικίας που ανήκει σε κάποιον Γεώργιο Κολόμβο (απλή συνωνυμία με τον πατέρα μου) και βρίσκεται δίπλα σε ένα μαγαζί με σουβενίρ της Άννας Κολόμβου, πρώτη ξαδέλφη της μητέρας μου Ειρήνης Κολόμβου.

2. At 3:09 you will notice the arms of Christopher Columbus depicting an anchor and cross, engraved on a marble rivetments that is placed on the top of a traditional house's doorway.  The house belongs to George Colombos (not to be confused with my father's similar name) and it's right next to a souvenir that is owned by Anna Colombos, first cousin of my mother Irene Colombos.
              - - - - - - - - - - ========== - - - - - - - - - - 
3. Pyrgi, Emporio, and Mavros Yialos (or Gialos) Beach are the most beautiful, colorful, and   historical places of Chios. If you want to spend your vacation in a place different and unconventional than the usual, then try Chios and especially these areas. You won't regret it!

3. Το Πυργί, το Εμποριό (ή Εμποριός όπως το λένε οι ντόπιοι) και ο Μαύρος Γιαλός (ή Μαύρα Βόλια) είναι οι πιο όμορφες, γραφικές και ιστορικές περιοχές της Χίου.  Αν θέλετε να περάσετε τις διακοπές σε ένα μέρος αντισυμβατικό και διαφορετικό από τα συνηθισμένα, επιλέξατε την Χίο και ειδικά αυτές τις περιοχές.  Δεν θα χάσετε!
              - - - - - - - - - - ========== - - - - - - - - - - 
4. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το Πυργί Χίου (αν εμφανισθούν άσπρες γραμμές που κρύβουν τους συνδέσμους, υπογραμμίστε τους με το αριστερό κουμπί του ποντικιού):
4. For more information about Pyrgi, Chios (if white lines hide the links, please highlight them with left click) : 

References/Πηγές


Front Cover1) Colombos, A. (2002). Alexander the Great and Chios Sources, Democratic Reforms, and his Presence on the Island. (Master Thesis on the history and archaeology of Chios in the Age of Alexander the Great, that is Late Classical/ Early Hellenistic, submitted at the History Department of Queens College-City University of New York under the supervision of Dr. Joel Allen.  The above article on Pyrgi, Chios borrows some basic information from the first chapter of this thesis, which is a brief introduction to the island of Chios.  Moreover, it offers a general background on the island's geography, geology, mythology, history, and archaeology throughout all ages).  
In particular, the contribution of this thesis is to shed light on: a) how Alexander the Great liberated Chios in 332 BC from the Persians; b) his inscribed letters to the Chians; c) the role of the "nomographers" or literally "writers/keepers of the law" who were sent by Alexander the Great to the island along with Macedonian soldiers, the "Macedonian Guard", to free the Chians; d) how the nomographers and the Macedonian Guard sent to exile some Chians who became traitors ans sided with the Persians and facilitate the return of the Chian patriots who were send  in exile; e) his democratic reforms on the island that changed the tribal, religious, and political organization of the island via equal redistribution of land;  and place names related to the Macedonian Guard were studied and research was conducted at those places (ethnographic, archival, and surface survey).  Also, f) Alexander's lost "heroon" or hero cult shrine described by Plutarch's Phocion 18 is discussed as well as the possibility for a future excavation and where archaeologists should actually look at for possible location.  Finally, g) Byzantine writer Hesychius' account of the myth that Alexander the Great visited the island and received the weapons of the first (mythic) king of Chios, Oinopion is examined.  In other words, local tradition and legends of Alexander's presence and his soldiers' presence on the island are examined.  Of course, we all know that historically, Alexander the Great was in Tyre in 332 BC when he sent his first letter to the Chians and when he liberated the island from the Persians by sending there his Macedonian Army.  After Tyre, Alexander the Great continued his campaign to Asia where he died in Babylon.  However, the myths of his presence on Chios are studied here in depth for the first time.  This thesis demonstrates skills in ancient history, archaeology, classical Greek and Koine, Byzantine literature & Middle Greek, Modern Greek, Latin, Italian, epigraphy, numismatics, mythology, religion, ethnography, anthropology, and folklore of the Greek island of Chios, in particular, and Greece in general.  2002 - 400 pages, fully ilustrated.

2) Wolper-Durlacher, R. (1994). New Theory Clarifying the Identity of Christophorus Columbus: A Byzantine Prince from Chios, Greece.  Το ίδιο βιβλίο στα ελληνικά: 
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΚΟΛΟΜΒΟΣ - Ο ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΧΙΟ 
Euro10,20   Προσθήκη στο καλάθιΕξέταση καλαθιούΠροσθήκη στα αγαπημένα

ΡΟΥΘ ΝΤΟΥΡΛΑΧΕΡ-ΒΟΛΠΕΡ 
Σελίδες: 86
Πλάτος: 14 cm    'Υψος: 20,50 cm


"Αυτό το δοκίμιο στόχο έχει να ξεδιαλύνει το μυστήριο που καλύπτει την ταυτότητα  του μεγάλου Ναυάρχου του Ωκεανού Χριστόφορου Κολόμβου. Μετά από 28 χρόνια ανάλυσης του θέματος, έχοντας ερευνήσει επί τόπου κάθε μέρος που πήγε ο Κολόμβος, κάθε τι που έγραψε, και έκανε, κατέληξα στο λογικό συμπέρασμα ότι ο εξερευνητής  του Νέου Κόσμου ήταν Βυζαντινός από την Βασιλική οικογένεια των Παλαιολόγων, και η καταγωγή του ήταν από το νησί Χίος, στην Ελλάδα".
Πηγή: http://chiospapyros.gr/el/dept_6.html